Evolutia societatii si a noilor tehnologii tind sa creeze o forma de izolare pentru copiii nostri, o intoarcere spre ei insisi si care poate duce uneori pana la de-socializare. Aceste tendinte se observa ca se intampla la nivelul intregii Europe, lucru care devine ingrijorator pentru parinti si profesori si am cazut de acord ca jocurile in orice mod de prezentare ( jocuri traditionale, jocuri pentru afara, jocuri de grup….) par a fi un excelent raspuns la aceasta problema.
Prin intermediul acestui proiect am dorit sa ajutam copiii sa puna deoparte lumea virtuala si sa redescopere jocurile traditionale ale propriei tari cat si sa poata cunoaste si alte tipuri de jocuri din tarile partenere. Schimbul de jocuri traditionale a fost o oportunitate pentru copii sa comunice si sa redescopere bucuria de a se juca in grup; gasirea locului intr-un grup prin joc, creeaza legaturi si permite fiecaruia sa se integreze mai bine in acesta si mai tarziu in societate. Principalul rezultat al acestei cooperari a fost realizarea in perioada 2010-2012 a jocului de carti “BE FIRST”, obtinut cu imagini desenate si pictate de copii din tarile participante, cate 8 carduri de fiecare tara.
In aprilie si mai 2012 s-au realizat ultimele doua vizite din proiect. La deplasarea in Irlanda au participat trei profesori si un elev de la Clubul Copiilor Zimnicea, iar in Franta, doi profesori si un elev. Intalnirea din Irlanda la Bunscoil na mBráither Críostaí din ENNIS Co. CLARE a fost ultimul pas spre finalizarea proiectului, s-au stabilit jocurile, numele lor, regulile de joc, s-au stabilit formele finale ale regulamentelor si forma finala a cardurilor. Jocul a fost experimental de grupuri de elevi, pentru a vedea reactia copiilor si modul cum percep jocul. Intalnirea din Franta din mai, a fost finalul proiectului, care s-a desfasurat in ambele scoli partenere, Ecole Saint-Joseph, BRESSUIRE si Ecole Saint- Hilaire NIORT. Proiectul s-a incheiat asa cum a inceput, cu o aruncare de baloane, la care au participat in jur de 250 de persoane.
Folosind aceasta abordare am promovat socializarea si comunicarea, precum si o mai usoara integrare in societate si Uniunea Europeana, s-au creat punti intre diferitii partneri Europeni, am dat un sens practicii si experientei pedagogice cat si activitatii scolare, jocul avand astfel inteles si facandu-l pe copil sa se cunoasca mai bine pe el si pe cei din jurul lui.
Prin intermediul jocului am vrut sa dezvoltam la copii bucuria si placerea de a se juca si de a fi in contact cu altii prin intermediul unor activitati placute si distractive, toate fiind ca un prim pas spre disponibilitatea de a lucra in echipa, a comunica si a-si imparti sarcinile cu altii, un “model” copilaresc pentru viitorul loc de munca ca adult. Activitatile proiectului au ajutat copiii si profesorii sa creeze un dialog intercultural, sa ne constientizeze de responsabilitatea si importanta fiecaruia in societate, de importanta muncii in echipa si a lucrului bine facut, descoperind foarte multe asemanari in jocurile copiilor dar si foarte multe diferente. Am dorit sa dezvoltam placerea de a socializa si a coopera cu altii promovand limba proprie cat si limba engleza ca mijloc de comunicare, dar si franceza si spaniola.
Cu ocazia fiecarei intalniri de proiect, delegatiile de profesori si elevi au fost invitate de catre primarii oraselor vizitate sa participe la o intalnire cu reprezentanti ai parintilor, inspectori scolari si consilieri locali implicati in Departamentului Educatie in acea localitate.
Desfasurarea proiectului scolar COMENIUS a dus la cresterea prestigiului unitatilor scolare si a cadrelor implicate, in fata parintilor, a comunitatii locale, a cadrelor didactice din celelalte scoli si gradinite din oras, a Inspectoratului Scolar zonal, precum si la cresterea interesului copiilor si o mare deschidere pentru activitati comune cu cei din alte tari, invatarea limbilor straine si comunicarea pe INTERNET, redescoperirea placerii de a se juca in grup, redescoperirea jocurilor traditionale ale copilariei.
Ca o recunoastere a importantei si bunei desfasurari, proiectul scolar multilateral COMENIUS “ LET’S PLAY AND TALK” a fost inclus in manualul de bune practici si prezentat la Conferinta internationala de valorizare a proiectelor judetene, regionale, nationale si internationale, LLP si TIA -2010, 2011, 2012 Alexandria – 23 iulie 2012.
Transmit:
Prof. TURCAN CAMELIA
Prof. COZARU ALEXANDRU