La 15 noiembrie 1979, petrolierul de mare tonaj Independenţa (150.000 tdw) era lovit de un vas grecesc în strâmtoarea Bosfor. În tragedie au pierit 42 dintre cei 45 de marinari. Vasul încărcat cu 95 de tone de ţiţei a ars 29 de zile. Nava-amiral a flotei Navrom se scufunda dar lasa in urma o flota de 286 nave.
Odata, demult, Romania „inventa” exploatarea la scara industriala a petrolului, nascocea primul avion cu reactie sau era intre primele trei tari care utilizau laserul in industrie. Ei bine, am fost mai mult decat atat, vorba poetului, am avut si a noua flota maritima (comerciala) a lumii. O tempora, o mores…
La ora actuala, din toata flota romaneasca nu mai exista decat un munte de dosare penale care pluteste prin tribunalele patriei. Revolutia din decembrie 1989, sau cum vreti sa-i spuneti, ne-a prins cu 286 de nave in stare de functionare, toate aflate in dotarea flotei maritime comerciale. Asa cum am mai spus, dar ar fi bine s-o repet pentru a ramane bine intiparit in memorie, in topul mondial al flotelor comerciale Romania ocupa atunci locul 9.
Insa o minte luminata s-a gandit ca o asemenea armada era de neconceput si greu de condus, asa ca, la data de 15 mai 1990, intreprinderea de stat a fost sparta in trei companii: Navrom, Romline si Petromin. Dintre acestea, Petromin a primit 89 de nave de cel mai mare tonaj, devenind segmentul strategic al flotei comerciale.
Mai departe “minunea” s-a intamplat iar concluzia este una trista pentru noi. Aproape 300 de nave au disparut, dar nimeni nu este vinovat. Nu exista prejudiciu, nu exista fapta penala. Pentru amuzamentul dumneavoastra sa va pomenesc despre cazul unui sef de serviciu la Navrom, acuzat de abuz in serviciu, fals intelectual si uz de fals. In timp ce era cercetat penal a reusit performanta sa devina… director economic la Penitenciarul Poarta Alba, cu gradul de maior. Justitia romana poate fi mandra ca, asemenea savantilor care au cutreierat Triunghiul Bermudelor, a emis doar teorii judiciare. Lipseste doar ipoteza extraterestrilor si a portii catre o alta lume, acolo unde se pare ca flota a ajuns…
O singura nava a supravietuit Triunghiului Bermudelor : Galera “Romania”. Acum condusa de un marinar incercat, vechi matelot pe marile lumii, galera foloseste mai mult vaslele robilor sub biciul ofiterilor, decat panzele stranse de ceva vreme. La carma, comandantul incearca sa patrunda cu privirea agera negura ceturilor de la orizont. Vesel, secundul striga din “cuibul ciorii” acolo unde s-a cocotat dis de dimineata :
– Sefu, vant din pupa. Desfacem panzele sa prindem o leaca de viteza?
– Lasa ma vantu’ ca nu mai are putere, nici mogul nu prea mai este…lasa robii sa vasleasca daca vor sa traiasca bine, ca uite cum merge corabia noastra, in zig-zag din cauza lor, zice comandantul scrasnind din dinti…
Pe duneta, ofiterimea consuma caviar si bea sampanie laudand pe sef : ”ce carmaci madru avem si cum duce corabia noastra catre viitor fara nicio problema. Vor ramane de-a pururi sefi pe duneta, amaratii sa stea in lant, la vasla…”
De sus, din varful catargului, secundul intrerupe veselia cu un strigat :
– Lumina, lumina la orizont! Ce sa fie sefu?
– Ce sa fie, ce sa fie… e insula Sfanta Elena cu farul ei stralucitor…
Ofiterimea se inghesuie la marginea dunetei. Ca prin minune, ceata s-a ridicat si insula se vede in toata splendoarea ei…”ce frumoasa, ce minunata insula avem in fata ochilor…” se minuneaza intregul corp ofiteresc. Doar unul, probabil atins un pic de nostalgie, aminteste de Napoleon si de ce-a patit. Primeste o palma zdravana dupa ceafa :
– Mai taci ma, ala n-a fost comandant iscusit ca seful nostru. Al nostru e un zeu, chiar seful
zeilor…asa ca ciocu’ mic sa nu te auda…
Din “cuibul ciorii” se aude din nou glasul secundului :
– Sefu, e cam greu de tinut minte, nu putem sa-i zicem pe romaneste, mai simplu, doar Lenutza? Insula Lenutza…
– E o idee buna, zise comandantul, asa sa-i zicem si sa spunem tuturor ce far are la tarm si cum pot vedea lumina cu totii de la sute de mile marine…bravo ma, ai un rom de la mine…
Incet, incet, galera patrunde in portul protejat de furtuna al insulei nou botezata. Secundul coboara pe funie, incercand sa imite strigatul lui Tarzan. Cand era gata, gata sa-l reuseasca, se izbeste cu capul de unul din catarge si pica printre robii vaslasi…”vrem mancare!”, “vrem sa traim bine!”, “vrem sa ne odihnim si noi, suntem rupti de munca si de bici!”. Buimac, secundul se indreapta spre carma :
– Sefu, le desfacem un pic lantul la vaslasi? Ca le-am luat stimulentele, pardon, suplimentul de la ora 11, le-am taiat un sfert din ratia de mancare si nu le-am dat in loc mai nimic… sa nu se intample ceva rau…
– Ce sa se intample, ma? Sa munceasca bine, daca vor sa traiasca bine. Cine nu rezista, iese din sistem. Natural…. asa ca lasa-i doar sa doarma cu capul pe vasle pana maine dimineata. O cana de apa si niste paine din aia din faina de la ajutoare. Atat! Iar tu, pregateste-ti colegii si hai prin port sa bem un rom. Poate gasim si ceva bastinase mai frumoase si mai aprige, ca alea de la noi nu stiu decat sa se rujeze si sa vorbeasca bazaconii…
Incet, incet, noaptea se lasa peste insula Lenutza. Vaslasii obositi si rupti de foame sforaie cu capetele nespalate pe lantul de la vasle. Singurul ofiter ramas de cart, suparat ca nu e la distractie maraie in surdina : “sforaiti voi, sforaiti…dar sa vad cum va descurcati cand v-om baga impozit pe sforait, ca prea dormiti linistit…”. Pe galera e liniste, doar din port se aud chiote de veselie. Sefimea petrece. La ei nu e criza, au primit fiecare atunci cand coborau in port, cate o prima de distractie. Asa ca, viata e roz, farul insulei lumineaza puternic si da lumina tuturor.
Pentru restul? Case closed, asa cum ar zice un ofiter care a calcat pe bec si a fost dat jos de pe corabie, undeva, in drumul ei catre viitor. Eu unul sper ca prima de distractie sa nu fie prea mare, nu de alta dar sa nu fie comandantul in stare de ebrietate ca atunci cand le-a dat vaslasilor zi libera, si sa greseasca ruta, indreptandu-se cu vasul lui direct spre Triunghiul Bermudelor, dupa restul flotei….
Redactor: Bogdan Catalin